„Tento projekt bol finančne podporený z dotačného programu 2022 mestskou časťou Bratislava-Ružinov“
Za dotačnej podpory Mestskej časti Bratislava - Ružinov, EduCoach prináša ružinovským učiteľom materských a základných škôl sériu ucelených workshopov, ktorým cieľom je zmena pohľadu a postoja pedagóga na výzvy konfliktných a stresových situácii. Zároveň je pedagóg podporený individuálnym koučovacím rozhovorom a skupinovými stretnutiami vytvorenými na spoločné zdieľanie a prax.
Náš hlavný cieľ v rámci témy vzdelávanie v psychologických technikách, metódach, výchovných technikách, v rozvoji emocionálnych a sociálnych zručností je Zmena pohľadu a postoja pedagóga na výzvy konfliktných a stresových situácii.
Zmenou uhľa pohľadu a postoja pedagóga na výzvy dnešnej rýchlo meniacej sa doby projekt EduCoach pomáha naplniť jeden zo základných princípov fungovania spoločnosti, a to pedagóg dokáže dávať žiakovi/dieťaťu kvalitu len do takej miery, akú sám zažíva vo vnútri školy, vo vlastnom životnom nastavení a v kvalite vzťahov ktoré zaživa.
Aktivity projektu:
I. Nenásilná komunikácia
Nenásilná komunikácia (NVC Nonviolent communication) – koncepcia Marshalla B. Rosenberga. Pomáha účinne predchádzať konfliktom a nedorozumeniam. Rešpektujúca komunikácia je dôležitá pri vzťahoch v partnerstve, v škole, v práci, ale hlavný dôraz kladie na pochopenie seba. Je potrebné najskôr pochopiť prečo konáme v konflikte spôsobom, ktorý zraňuje nás a potom aj iných. NVC oslobodzuje komunikáciu od negatívnych skúseností a pomáha prekonávať zaužívané vzorce správania.
Dvojdňový workshop je vedený v spolupráci s lektorkou, koučkou a mediátorkou
Eva Račková, PhD., ACC , ktorá má dlhoročné skúsenosti s prácou v neziskovom sektore, školstve a v zdravotníctve. Podporuje zavádzanie inovatívneho a rešpektujúceho prístupu na školy a pracoviská s využívaním koučovacích, facilitačných a mediačných zručností. Aktívne spolupracuje pri zavádzaní koučovacieho prístupu na univerzity a vysoké školy. Ako nezávislý tréner slovenskej siete NNK Nenásilná komunikácia Slovensko vedie tréningy rešpektujúcej komunikácie podľa M. Rossenberga a jeho konceptu Nenásilnej komunikácie.
II. Učiteľ ako sprievodca detí
Zmena uhľa pohľadu na dieťa/žiaka. Kto je dieťa, ktoré učím a ako ho viem efektívne sprevádzať vo vyučovacom procese.
Workshop je vedený v spolupráci s lektorkou, koučkou a mentorkou rodičov Mgr. Svatava Havadejová Mgr. Svatava Havadejová , ktorá sa aktívne venuje sprevádzaniu rodičov pri výchove a komunikácii s deťmi, zavádzaniu koučovacej kultúry na pôdu slovenských škôl, ako lektor pôsobí v oz Rodič ľavou zadnou a je členom predsedníctva Slovenskej asociácie koučov. SAKO.
III. Základy koučovacieho prístupu na školách
Koučovací prístup ako forma komunikácie so žiakom a medzi učiteľmi v zborovni. Ako vie učiteľovi aktívne počúvanie a pýtanie sa inak pomôcť pri zvýšení motivácie žiaka a preberania vlastnej zodpovednosti. Zavádzanie koučovacieho prístupu ako inovatívneho prvku vo vzdelávaní na pôdu školy.
Workshop je vedený v spolupráci s koučkou a spolu-zakladateľkou oz EduCoach Miroslava Tomašovičová, ktorá sa aktívne venuje koučovaciemu prístupu vo vzdelávaní, kariérovému poradenstvu a koučingu orientovaného na prácu s tínedžermi a mladými dospelými.
Workshop je zhrnutím základných koučovacích princípov pre prácu so študentmi. Vybrané poznatky prinášame z uceleného kurzu Učiteľ ako kouč z dielne koučov oz EduCoach.
Projekt obohatí kompetenčný profil pedagóga jeho emocionálnych a sociálnych zručností, ktoré dopomôžu k lepšiemu zvládaniu stresu, predchádzaniu vyhorenia a zvýši rezilienciu pedagóga, a tak prispeje ku zlepšeniu psychického stavu a zároveň prinesie zlepšenie vzdelávacieho procesu.
Pedagóg si uvedomí samého seba vzhľadom na svoje možnosti a hranice (nastaví si rovnováhu medzi pracovným a osobným životom, čo mu prinesie väčšiu pohodu a vyrovnanosť).
Zlepší sa v komunikácií (minimalizujú sa konfliktné situácie s rodičmi, vedením školy, kolegami a žiakmi).
Stane sa asertívnejším a tým bude odolnejší k zvládaniu stresových situácií (tlak od rodičov, neustále meniace sa školské nariadenia, dištančné vzdelávanie).
Zmena pohľadu a prevzatie zodpovednosti za svoje konanie mu umožní stať sa emocionálne odolnejší a tým byť lepším vzorom pre svojich študentov a okolie.
EduCoach tvorí komunita certifikovaných koučov s vášňou pre prácu s mládežou a pedagógmi, lebo vieme, že koučing funguje nie len v biznise ale aj v školstve!
Našim dlhodobým cieľom je zavádzanie koučovacieho prístupu ako inovatívneho prvku vzdelávania a jedinečného nástroja na rozvoj a posilnenie osobnosti na pôdu slovenských škôl.